Een logo en website laten ontwerpen?

Je wilt je nieuwe zaak branden, of je bestaande zaak rebranden. Spannend! Je hebt een naam nodig, een logo, een kleurenpalet,.. maar welke lettertypes en foto’s ga je gebruiken? Belangrijke keuzes allemaal! Maar hoe begin je hier in godsnaam aan?

Hoe begin je eraan?

1. kies een naam.

Eerst en vooral ga je veel beslissingen moeten maken als je ondernemer wordt. Je naam is er daar één van. Iedereen kan brainstormen, dus doe zeker eerst zelf een poging om tot een goede naam te komen. Je moest eens weten hoe wij op onze naam zijn gekomen. Opgelet wel. Hou altijd Google bij de hand en controleer of je bedrijfsnaam in gebruik is én of je domeinnaam beschikbaar is. Raak je er niet uit? Blijf je twijfelen? Samen tillen we je eerste brainstorm een niveautje hoger en kloppen af op een naam die past, de juiste sfeer weergeeft, beschikbaar is én die blijft hangen.

2. Maak je logo niet zelf.

Vergeet nooit dat je logo (en website) het eerste teken is van professionaliteit òf on-professionaliteit. Je gebruikt dus nog beter geen logo dan een amateuristisch logo.

3. Gebruik geen templates of spotgoedkope ontwerpers.

Als je een logo van een template website haalt, heb je misschien een mooi, maar wel alles behalve uniek design. Je kan er vanop aan dat nog tientallen andere bedrijven op de markt hetzelfde logo hebben. Ga je voor een spotgoedkope ontwerper, dan kies je eigenlijk ook voor een template. Je ontwerper zal er zich namelijk makkelijk vanaf maken omdat hij zelf een template zal gebruiken of een logo van iemand anders lichtjes zal passen. Een degelijk logo ontwerp is een proces. Dat vraagt tijd en moeite én dus ook geld. Remember. You get what you pay for.

4. Hoe kies je dan wel een logo ontwerper?

a) Gebruik Google en zoek kandidaten bij jou in de buurt. Elk goed logo begint bij een goed gesprek. Zoek daarom iemand in de buurt waar je gemakkelijk langs kan gaan.

b) Bekijk portfolio’s. Portfolio’s. En nog portfolio’s. Ga niet zomaar af op de eerste de beste website. Bekijk zeker 10 websites en kijk naar het vroegere werk van de designers, omdat je zo een idee krijgt van de stijl en kwaliteit. Maar let op. Alle voorbeelden die je te zien krijgt, zijn aangepast aan de smaak van de verschillende doelgroepen. Het ideale logo voor jou zal er niet tussen staan. En zo hoort het ook. Een goed logo is op maat gemaakt.

c) Vraag ook naar ervaring met drukwerk. Dat is belangrijk als je later dezelfde ontwerper wil inschakelen voor het opmaken van je naamkaartjes, briefpapier of folder. Voor het opmaken van drukklare bestanden heb je heel wat andere technische kennis nodig dan voor een logo design.

kpot - The Table Restaurant Boortmeerbeek - Naamkaartje

OK, je hebt een ontwerper gevonden en een afspraak gemaakt. Hoe kan je je voorbereiden?

Kijk naar logo’s.

Ze zijn overal. We zien ze, maar denken er niet actief over na. Dat gaan we veranderen! Vanaf vandaag bekijk je elk bedrijfslogo of product logo aandachtig. Zo kom je te weten wat je zelf mooi vindt. Is het het lettertype, de kleur, de compositie of de illustratiestijl? Maar hoor jij bij de doelgroep? Wie moet het aanspreken? 

Laat je inspireren.

Wil je een logo en website laten ontwerpen? Maak eerst een moodboard. Pinterest is hiervoor een fantastisch platform. Snuister wat rond en hou leuke voorbeelden bij. Je kan screenshots maken of gewoon zelf een profiel aanmaken en een pinterest logo board bijhouden. Dat kan je dan delen met je ontwerper. Interessante gesprekken gegarandeerd! Wie weet heeft die zelf ook een sterk pinterest profiel. Hier is die van mij!

Stel een korte briefing op.

OK, je laat de vormgeving over aan een professional. Houden zo. Maar dat wil niet zeggen dat je helemaal géén input moet geven. Zet je ontwerper of ontwerpbureau meteen op het juiste pad met

  1. een korte omschrijving van je activiteiten
  2. een definitie van je doelpubliek
  3. en beschrijf het gevoel dat je wil overbrengen (bv. vertrouwen, creativiteit, stabiliteit, luxe, kunstzinnigheid, eenvoud, gebruiksgemak, …)

That’s it for now. Stuur mij gerust je opmerkingen wouter@kpot.be of bekijk eens de bewegende logo’s die we hier ook maken.